1 Minuten zum Lesen

Da hab ich doch heute wieder mal gelernt. Aus meiner Zeit mit aktivem Curling und aus meiner beruflichen Feld im Bereich Software-Entwicklung kenn ich den Effekt, den vermutlich jeder auch schon mal auf die ein oder andere Art und Weise erlebt hat. Man liest etwas in der Zeitung zu dem man gesichertes Wissen hat (im Extremfall war es bei mir mal ein Interview zum Thema ‘Curling’, das ich dem Journalisten selbst gegeben hatte) und bemerkt beim Lesen, dass der Zeitungsartikel die Fakten entweder verdreht oder falsch verstanden wiedergibt. Und trotzdem liest man kurze Zeit später in der gleichen Zeitung einen Artikel zu einem gänzlich anderen Thema und glaubt dabei eine irgendwie geartete Wahrheit zu erfahren.

Briefly stated, the Gell-Mann Amnesia effect is as follows. You open the newspaper to an article on some subject you know well. In Murray’s case, physics. In mine, show business. You read the article and see the journalist has absolutely no understanding of either the facts or the issues. Often, the article is so wrong it actually presents the story backward—reversing cause and effect. I call these the “wet streets cause rain” stories. Paper’s full of them. In any case, you read with exasperation or amusement the multiple errors in a story, and then turn the page to national or international affairs, and read as if the rest of the newspaper was somehow more accurate about Palestine than the baloney you just read. You turn the page, and forget what you know. That is the Gell-Mann Amnesia effect. I’d point out it does not operate in other arenas of life. In ordinary life, if somebody consistently exaggerates or lies to you, you soon discount everything they say. In court, there is the legal doctrine of falsus in uno, falsus in omnibus, which means untruthful in one part, untruthful in all. But when it comes to the media, we believe against evidence that it is probably worth our time to read other parts of the paper. When, in fact, it almost certainly isn’t. The only possible explanation for our behavior is amnesia.  Michael Crichton — “Why Speculate?”, 2002

Dieser Effekt heißt offenbar “Gell-Mann amnesia effect”. Schön, dass ich jetzt einen Namen dafür kenne. Wird wohl auch “Erwin Knoll’s law of media accuracy” genannt, bzw. ist dem sehr ähnlich.

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